Hari Ini Dalam Kenangan...

Jadikan semalam sebagai pedoman, hari ini sebagai kenangan dan esok sebagai impian.....

Tuesday, July 15, 2008

My Cili

Hi Blog,

Baru2 ni aku semai cili dari biji yg aku beli kat Tesco...sejak rege minyak dah naik ni, aku kena cari alternatif lain utk kurangkan perbelanjaan isi rumah..

Since aku memang berminat bercucuk tanam, aku mulakan projek aku ni dgn menanam cili..this time it's from scratch...maknanya aku menanam start dari bijik benih la...

Aku mulakan dgn menabur bijik2 cili ni atas kapas yg telah dibasahkan dengan air biasa...lepas 2-3 hari aku tabur bijik benih ni, aku tgk tak de perubahan...kinda frust jugak sbb dulu pun aku pernah nak tanam cili tapi memang tak tumbuh langsung..kali ni pun aku ingat tak jadi...

Somehow, setelah beberapa hari, aku tgk akar dah keluar dari beberapa bijik benih yg aku dah tabur tu...yippieee!!!...aku rasa happy...

After a week or so, aku tgk anak pokok cili ni dah tumbuh sehelai daun.....Alhamdulillah...as for now, pokok ni dah ada 2 helai daun yg dah tumbuh...

Aku belum semai lagi anak pokok cili ni dalam pasu atau polibeg...aku kena tunggu bagi anak pokok ni dah ada 4 helai daun..dan tinggi lebih kurang 3 inci...baru confident sket nak tanam atas tanah...

Jom kita tgk anak2 pokok cili aku...







Hopefully dalam masa 3 bulan nanti, aku dan keluarga boleh la merasa cili yg aku tanam sendiri ni....Moga2 pokok cili aku ni selamat dari anasir2 binatang yg dengki dan kianat nak musnahkan pokok cili ni...Amin..










posted by liZaZmi at 10:21 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home