Hari Ini Dalam Kenangan...

Jadikan semalam sebagai pedoman, hari ini sebagai kenangan dan esok sebagai impian.....

Wednesday, June 11, 2008

Setelah harga minyak naik...

Hi Blog,

Sekarang ni rakyat Mesia dibebani dengan kenaikan harga minyak yang teramat la tak masuk dek akal...rege dah jadi RM2.70 seliter dari RM 1.90 seliter...kayap oooo...
Semua rege barang naik...rege sayur naik..rege ikan..rege daging..rege ayam..pendek kata serba serbi la naik...


Disebabkan kenaikan ni,aku rasa aku kena buat something utk kurangkan kos perbelanjaan isi rumah...aku nak bercucuk tanam sayur2an kat rumah...yup..ni lagi satu angan2 aku yg aku simpan sejak sekian lama...

TAPI....

kawasan rumah aku ni tak de tanah...depan dan belakang abis kena simen...kalu nak tanam pokok pun haruslah guna pasu...kat rumah plak, pokok2 yg aku tanam sumenyer pokok hiasan yg aku rasa kurenggg beri faedah dari segi $$$ buat masa sekarang..

so..sementelah hari ni aku ada banyak free time kat opis, aku telah menggoogle cara2 terbaik utk menjadikan angan2 aku ni menjadi kenyataan..setelah puas aku baca sana..baca sini, aku rasa kaedah paling sesuwei is kaedah hidroponik....

Kaedah ni is tanahless...(tak guna tanah)...instead guna air as a medium... tanaman sayur plak terbahagi kepada yg berdaun dan yg berbuah...

Jenis sayur berdaun: Kangkung, salad, kailan,sawi, bayam..
Jenis sayur berbuah: Cili, tomato, bendi...

Ni sume sayur2 favorite aku ni...So next step is to gather alat2 yg diperlukan dan juga biji benih ..then baru lah boleh start semaian..

Nanti aku update progress aku dalam posting yg akan datang..tunggu!!!






posted by liZaZmi at 3:36 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home