Hari Ini Dalam Kenangan...

Jadikan semalam sebagai pedoman, hari ini sebagai kenangan dan esok sebagai impian.....

Monday, September 20, 2010

This was sooooooo not me okeh....

Salam,

Today's entry mengisahkan perkara yg aku tak pernah buat seumur hidup aku...memang sooooo not me okeh.....

Satu hari ,setelah seminggu umat Islam menyambut bulan Syawal tahun 2010, aku ni teringin ler sesangat nak makan ketupat daun palas...walaupun sebenornya tekak ni dah merasa ketupat daun palas masa hari raya pertama hari tu..tapi ntah kenapa, mengapa dan bagaimana tekak ni masih teringinkan ketupat palas ni dan mengenangkan ibundaku masih lagi syok beraya di kampung, maka terpaksalah aku buat sendiri ketupat palas ni...selalunya ibundaku yg buat

....kiranya dari A sampai Z aku buat sendiri lah...Selama ni,tau makan jer...hehehe ...

Hari nak makan ketupat tu, kebetulannya pagi2 subuh tu hujan turun mencurah2..plan nak pi pasar terpaksalah ditunda sampai agak2 dah boleh redah hujan...kat pasar, menggengdonglah plak ketupat palas, daging, santan, beras pulut sorang2...dgn payung besar bagai....tapi dek kerana ketupat palas, semua "predicament" sanggup di renangi...cewah....

Setelah semua bahan2 memasak dah ada, sampa
i la plak saat nak menganyam....selama ni ada la aku belajar jugak mcm mana nak menganyam ketupat ni..tapi tak pernahnya pass kalu ikut standard ibundaku.....tapi tak tau la...kali ni menjadi plak ketupat aku ni...lawa2 ko.....rasa pun mcm ibundaku buat....masuk bakul angkat sendiri ...heheh... but seriously, rasa sama mcm ibundaku masak.....

Lepas selesai buat ketupat
, aku masak plak rendang....pun satu lagi juadah yg aku memang tak pernah buat single-handedly okeh....alhamdulillah, mungkin sbb nak sangat2 makan ketupat palas ngan rendang, VOILA....siap sudah juadah2 ni....banyak bijik gak ketupat yg aku dapat dgn 1kg beras pulut...rendang plak 1kg...banyak gak dapat...

Dengan bangganya aku pun menjamu ..then paksarela suami ku menjamu sama....hahahah...ye la..dah masak penat2, kena la ada org makan....a
da gak aku simpan sikit buat ibundaku dan ayahandaku merasa sama....bila ibunda tgk anakanda dia masak, dia terkujat...tak sangka si anak ni boleh masah ketupat sejibik cam dia...bangga ni....hehehe..

Jom jamu mata tgk ketupat palas ku...heheh



Ketupat jantan?








Ketupat betina?..ntah lerrr...









Ketupat yg telah siap dianyam..










Pulut separuh masak....









Dah siap....boleh di makan..









Kasi close-up sikit...:)







So sape2 rasa nak beraya makan ketupat palas, meh ler datang rumah kami.....ketupat palas sedia utk dihidangkan....Selamat Hari Raya..Maaf Zahir dan Batin...

Labels: , ,



posted by liZaZmi at 2:56 PM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home