Hari Ini Dalam Kenangan...

Jadikan semalam sebagai pedoman, hari ini sebagai kenangan dan esok sebagai impian.....

Monday, February 23, 2009

Liang Lahat...sempadan akhirat

Hi Blog,

Semalam aku dapat berita tentang kematian sepupu Abang..Arwah meninggal dunia disebabkan demam panas...meninggalkan suami dan 3 org anak..sempat la aku menziarahi keluarga arwah dan melihat jenazah...


Banyak jugak kematian terjadi di dalam family aku tapi sepanjang hayat aku, aku tak pernah menghantar jenazah ke kubur...aku tak pernah lihat bagaimana rupanya liang lahat di depan mata aku...dan semalam, Allah memberikan aku satu pengalaman yg amat2 berharga dan menginsafkan...

Aku melihat bagaimana keadaan liang lahat di depan mataku sendiri..dan aku melihat bagaimana jenazah diturunkan dan diletakkan di dalam liang lahat...Dan semalam, aku mendengar sendiri Imam membacakan talkin pada jenazah....memang sangat2 menginsafkan dan mengharukan...sedih jugak bila lihat anak2 jenazah menangis di tepi kubur....

Pelbagai "what if" timbul di benak fikiran aku..what if aku yg di dalam kubur itu..what will happen to my kids...to my family...bagaimana keadaan aku di alam kubur nanti....what if yg di dalam kubur tu tu anak2 aku....suami aku...mak aku...ayah aku....bagaimana keadaannya nanti....?

Memang janji Allah itu benar...setiap yg hidup pasti akan merasai mati dan aku berdoa moga aku dimatikan dalam keimanan dan dipermudahkan urusan sakaratul maut dan siksaan kubur....

"Ya Allah, Kau rahmatilah saudara2 ku yg telah meninggal dunia...dan ampunilah dosa2 mereka..wahai Tuhan yg Maha Pengampun dan Maha Mengasihani..."




posted by liZaZmi at 10:17 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home