Hari Ini Dalam Kenangan...

Jadikan semalam sebagai pedoman, hari ini sebagai kenangan dan esok sebagai impian.....

Thursday, September 23, 2010

G.E.M.U.K

Salam,



Today's entry is about GEMUK.....i know many people hate this word but i'm going to tell you my side of the story related to the word GEMUK...


I used to weight 70 kilos before and this was the fattest I have been throughout my life...(excluding the time when I was pregnant)...my normal weight ranging around 60-65kg....When I was 70 kilos I used to get pain on my feet..It hurt every time I woke up in the morning, especially when I first stepped my feet on the floor.....I realized that this must be due to my sudden weight gain....sudden ler...sbb aku sangat2 stress dgn working environment yg sangat giler baru2 ni...dan takde masa nak exercise bagai...Banyak sungguh kepayahan bila badan kita naik mendadak...salah satunya, orang asyik tegur...

"Eh!..nampak bulat la you sekarang ni..."

" You pregnant ke?"...

Dan 1001 macam remarks yang melemahkan semangat dan membuat ko rasa at your lowest point in life....dah tu, bila suami ko kurus dan nampak muda dan bujang trang tang tang, ko rasa sangat2 tercabar dan AGAIN...you feel you are at the lowest point in life...

I need to do something about this....aku dah tak boleh lagi pam berkilo2 lemak kat badan ni kalu aku tak buat sesuatu....aku tak mau macam2 penyakit datang menyerang...aku tak mau lagi rasa malu bila berjalan sebelah menyebelah dengan suami aku...aku tak mau lagi dengar orang buat remarks yg menyakitkan hati....

Atas kesedaran ini, maka sebulan sebelum puasa Ramadhan 2010, aku start control apa yg aku makan....aku tak makan waktu dinner...amik nasi sehari sekali dlm kuantiti yg sedikit....di samping tu, aku ada jugak makan fiber utk melancarkan bowel aku....aku jugak makan oat Nesvita tiap2 hari...bila puasa menjelma, aku cuma makan nasi masa berbuka...sahur pulak cuma makan oat Nesvita....

Setelah 2 bulan aku control makan, aku berjaya mengurangkan berat badan hingga menjadi 65 kilo...!! still...aku ada lagi 5 kilos to go....target berat badan aku buat masa ni dlm 60 kilos dan aku harus hilangkannya dalam masa 2 bulan...dan harap ianya menjadi kenyataan...Insya Allah..:)

p/s: ada cerita sikit bila berat badan dan kurus ni...my tailor kena alter baju kurung nak pakai raya especially kat pinggang dan bontot....masa amik ukuran, berat badan was 70 kilos...bila nak dekat raya tu, berat dan turun, bila buat fitting baju, Ya Allah....baju tu nampak gedabak plak...heheheh





posted by liZaZmi at 10:28 AM

0 Comments:

Post a Comment

<< Home